22 March 2008

Sejarah Laser


Pencipta:- Gordon Gould, Charles Townes, Arthur Schawlow, Theodore Maiman Nama

LASER
adalah satu akronim untuk Light Amplification by the Stimulated Emission of Radiation. Dalam 1917,Albert Einstein pertama membuat teori tentang tentang laser bernama "Stimulated Emission."

Maser kemudian Laser

Dalam 1954, Charles Townes dan Arthur Schawlow palsu maser (microwave amplification by stimulated emission of radiation), menggunakan gas ammonia dan sinaran mikrogelombang - maser telah direka terlebih dahulu sebelum (optikal) laser.

Di Mac 24, 1959, Charles Townes dan Arthur Schawlow telah mereka satu paten untuk maser. Maser telah digunakan untuk meluaskan isyarat-isyarat radio dan merupakan satu ultrasensitive pengesan untuk penyelidikan angkasa.

Dalam 1958, Charles Townes dan Arthur Schawlow membuat teori dan pencetak kertas kira-kira satu laser dapat dilihat, satu ciptaan yang menggunakan inframerah dan / atau cahaya spektrum boleh dilihat, bagaimanapun, mereka tidak dapat meneruskan dengan penyelidikan pada masa itu.

Bahan-bahan lain banyak boleh digunakan sebagai laser. Sesetengah, suka laser delima, mengeluarkan pendek nadi cahaya laser. Lain-lain, seperti helium neon laser udara atau laser pewarna cecair mengeluarkan satu pancaran cahaya yang berterusan. Melihat -Bagaimana Laser berfungsi

Laser Delima

Dalam 1960, Theodore Maiman palsu Laser Delima (Ruby Laser) dianggap menjadi yang pertama berjaya optikal atau laser cahaya.

Gordon Gould - Laser

Gordon Gould merupakan orang yang pertama menggunakan perkataan "laser". Gould adalah seorang pelajar kedoktoran di Columbia University Charles Townes , pencipta maser. Dia gagal untuk mendaftarkan tuntutan satu paten ciptaannya sehingga 1959. Hasilnya, Gordon Gould jelas telah ditolak dan teknologinya adalah dieksploitasikan oleh orang-orang lain. Ia telah mengambil sehingga 1977 untuk Gordon Gould untuk akhirnya menang dia perang paten dan menerima dia paten pertama untuk laser.

Laser Udara

Laser gas pertama (neon helium) telah direka oleh Ali Javan pada 1960. Laser udara merupakan yang pertama cahaya berterusan laser dan pertama untuk beroperasi "atas prinsip menukar tenaga elektrik untuk laser cahaya."

Robert Dewan - Laser Suntikan Semikonduktor

Dalam 1962,Robert Dewan tercipta satu jenis yang revolusioner laser iaitu masih digunakan dalam banyak peralatan elektronik dan sistem-sistem komunikasi yang kita menggunakan setiap hari.

Source From :- http://inventors.about.com/od/lstartinventions/a/laser.htm

No comments: